úterý 30. ledna 2018

Tajemství ukryté v dopisech (recenze knihy Ztracený slib – Kate Mortonová)

Ztracený slib, autorka Kate Mortonová, vydalo nakladatelství Ikar, Praha 2017, 424 stran

„Předtím, když k tomu došlo, zvažovala, že se přizná, a možná to hned na začátku měla udělat. Nicméně šanci promeškala a teď bylo pozdě. Příliš pozdě po tom všem, co následovalo: pátrací akce, policie, články v novinách, naléhavé žádosti o jakékoliv informace. Nebyl nikdo, komu by se mohla svěřit, nebyla naděje, že by jí někdy odpustili. Její jedinou možností bylo zahrabat důkaz.“

Ačkoliv mám v knihovničce skoro všechny knihy, které Kate Morton u nás vyšly, je tato první, kterou jsem četla. A můžu konstatovat, že rozhodně nebude poslední. Autorčin styl psaní mi sedl a příběh, který pro nás ukryla v knize je velmi napínavý, tajemný a určitě vás chytne za srdce.

Píše se rok 2003 a mladá nadějná policistka Sadie udělá při vyšetřování jednoho případu „botu“, a tak jí její starší kolega doporučí vzít si dovolenou. Sadie, ač nerada, poslechne, a odjede ke svému dědečkovi Bertiemu do Cornwallu. Jenže to by nebyla Sadie, aby se tam nepřipletla k dalšímu případu. Objeví opuštěný dům u jezera a když se dozví, co se v něm před sedmdesáti lety stalo, rozhodne se tomu přijít na kloub.

V červnu 1933 se z domu zvaném Loeanneth ztratil roční chlapec Theo Edevan, vytoužený syn, a nikdy se nezjistilo, co se tehdy při slavnosti letního slunovratu stalo. Nyní po sedmdesáti letech žije již jen pár pamětníků, tehdy šestnáctiletá Theova sestra Alice, nyní úspěšná spisovatelka detektivek, její starší sestra Deborah a tehdy sedmnáctiletý začínající policista Clive. Sadie se nejprve obrátí na Alici a poté i na Cliva, jelikož je rozhodnutá zjistit pravdu. Podaří se Sadie vyrovnat se s uzavřeným případem matky, která opustila svoji malou dceru, a zároveň zjistit, kdo před sedmdesáti lety unesl malého chlapce z jeho postýlky? Jaká tajemství střeží Alice a Deborah? Jaká tajemství má sama Sadie? Co za tajemství si v sobě nesou další postavy z příběhu?

„Sadie souhlasně zabručela. Nedodala, že podle jejích zkušeností si minulost najde způsob, jak i po letech člověka dostihnout bez ohledu na to, jak rychle utíkal, kolikrát začal od nuly.“

Řeknu vám, že tak skvěle napsanou knihu, která je protkána tolika tajemstvími, jsem ještě nečetla. Autorka nás zavede do slepých uliček, předkládá nám falešné stopy, aby na konci příběh rozpletla, a čtenáře nenechala bez odpovědí. A to se mi moc líbilo. Spisovatelka nás nechává vytvářet svoje hypotézy a možné varianty toho, co se stalo. Od poloviny knihy vám již vaše fantazie poběží na plné obrátky. A ten konec, ten je bravurní, přestože vás asi deset stran před koncem nejspíš napadne to, co nám autorka odhalí na posledních pár stranách.

V knize se prolínají tři časové roviny. Současnost, rok 2003, a období před sedmdesáti lety a události roku 1911, kdy se Alicina matka Eleanor osudově setkala s budoucím manželem Anthonym. Životy postav ovlivnilo i několik historických událostí, potopení Titaniku a obě světové války. Při čtení budete mít touhu číst dál a dál, dokud se nedozvíte pravdu. Prolínání časových os se mi moc líbilo, dodává to knize na napětí,  a autorka to skvěle využívá k tomu, aby nám postupně odhalovala indicie, které nás dovedou k šokujícímu rozuzlení.

Je úžasné, že v knize nesledujeme pouze osudy jedné postavy, ale autorka nás vtáhne hned do několika životů. A nejen rodina Edevanových má své tajemství. Život Sadie je neméně zajímavý, její postavu jsem si oblíbila. Alice je stará dáma, spisovatelka, která má své vrtochy a má na ně právo. A má můj obdiv za to, že tolik let žila s takovým tajemstvím, a nikdy ho neprozradila.

„Zvláštní věc, chystat se prozradit strašlivé tajemství někomu, kdo ji zná téměř stejně dobře jako ona sama. Nikomu jinému by se Alice nesvěřila.“

Je to příběh opravdové lásky, ale i bolesti, utrpení, strachu, odvahy, touhy bojovat, síly uchovat tajemství, síly se obětovat a zachránit tak to nejcennější, co v životě máme.

Kniha se čte sama. Zařadila bych ji do kategorie románů pro ženy s detektivní zápletkou. První, co mě na knize upoutalo, byla obálka, ta je opravdu nádherná, jemná a můžeme se domýšlet, zda žena na obálce představuje Eleanor.

Tento příběh a jeho postavy vám přirostou k srdci a nebudete se s nimi chtít rozloučit. Chvílemi budete zoufalí, že se nedozvíte pravdu, ale pak zase přijde naděje, že čas nesmazal všechny stopy, jelikož tajemství je někde ukryté, stačí ho najít.

„Při prohledávání domu narazíte na nejrůznější věci. Spoléhám na vaši diskrétnost. Všichni máme tajemství, o nichž si přejeme, aby tajemstvími zůstala, že?“

Knihu doporučuji všem ženám všech věkových kategorií, každá si zde může najít svoji oblíbenou postavu. Pokud milujete záhady, odkrývání tajemství z dávné minulosti, napětí, hledání pravdy a uzavřené konce, je to to pravé čtení pro vás.

Moje hodnocení je zasloužených 100 % a těším se na čtení dalších autorčiných knih.

Recenze primárně zpracována pro portál Chrudimka.cz. Tímto děkuji za možnost převzetí.