středa 29. března 2017

Dobrodružné putování české Rytířky (recenze knihy Evangelium Máří Magdalény – Jan Bauer)

Evangelium Máří Magdalény, autor Jan Bauer, vydalo nakladatelství MOBA, Brno 2017, 384 stran

„„To už jsem poznala, Milosti. Unikla jsem uherským jezdcům, které si najal kupec Bauer, lapkům, s nimiž se spikli, a právě také panu Hynkovi Bítovskému, před nímž mě raději jeho choť Alžběta zamkla…“
Princ se hlasitě rozesmál: „Tak paní Alžběta vás zamkla před svým chotěm? No to se povedlo!““

Evangelium Máří Magdalény je historickým dobrodružným příběhem o mladé šestnáctileté dívce Kateřině z Voračova, která je coby dcera vladyky zasnoubena s Břeňkem Malovcem z Malovic. Kateřina se ale ještě vdávat nechce. Po zásnubách je Břeněk vyslán králem Jiřím z Poděbrad do Cařihradu, aby se sultánem vedl diplomatická jednání. Poté, co se Kateřinin snoubenec nevrací, hrozí, že bude provdána za někoho jiného, a tak se raději vydá Břeňka hledat. Tím začíná její dlouhé putování. Setká se svým snoubencem, nebo nalezne jinou lásku?

Kateřina je nebojácné děvče, otcem spíše vychovávané jako kluk. Umí se ohánět mečem a jen tak se něčeho nezalekne. Není tedy divu, že se vydá vstříc dobrodružství a vyrazí do dalekých zemí. Kateřina je zároveň velmi krásná, a to ji na její cestě přivede do nejednoho maléru. Dalo by se říci, že při putování do Cařihradu jde z jednoho zajetí do druhého a nakonec skončí v sultánově harému, odkud ještě žádná dívka neutekla. Kateřině se to však povede a čeká ji nová výprava, tentokrát do Egypta, odkud má velmistrovi řádu johanitů přivézt Evangelium Máří Magdalény. Vrátí se Kateřina domů?

„Kateřina měla už leccos za sebou. Pochopila, že chce-li přežít, nemůže si mezi svými nápadníky vybírat. Nyní byla v tom nejponíženějším postavení, byla bezprávnou otrokyní a admirál ji vlastně zachránil před svými muži, když si ji přivlastnil. Měla by mu být vděčná. Stará se o ni, je pozorný a laskavý, třebaže na takového muže vůbec nevypadá. Jenže zároveň jako by o ni vůbec nestál, a to Kateřininu ješitnost zraňovalo.“

Evangelium Máří Magdalény je rozděleno do padesáti šesti kapitol. Čte se velmi lehce a svižně. Knihu se mi ani nechtělo odkládat, jelikož Kateřina jde z jednoho maléru do druhého. Pokaždé, když jsem brala knihu do ruky, jsem byla zvědavá, jaké další dobrodružství si pro Kateřinu osud přichystal.

Možná se vám bude zdát neuvěřitelné, co vše Kateřinu na cestách potká, ale musíme si uvědomit, že žila v době, kdy nikdo nevěděl, co na něho číhá za rohem, natož v cizích zemích. Na straně Kateřiny stojí i štěstěna, z nesnází jí vždy někdo dobrý pomůže anebo se najde aspoň někdo, kdo je úplatný. Budete ji obdivovat za to, že přes všechna protivenství se nevzdala.

Obálka knihy působí poutavým dojmem, její barevné provedení jistě přitáhne čtenářův pohled. Meč na obálce symbolizuje samu Kateřinu, která se jím uměla ohánět.

Knihu doporučuji všem dobrodružným duším, které se rády nechají přenést zpět v historii, a s hlavní hrdinkou prožijí všechny nesnáze. A v příběhu samozřejmě nechybí špetka romantiky a kupa napětí.

Moje hodnocení je 85 %. A děkuji nakladatelství MOBA, že jsem si knihu mohla přečíst.