středa 3. května 2017

Tajemství vyplouvají napovrch (recenze knihy Manželé odvedle –Shari Lapena)

Manželé odvedle, autorka Shari Lapena, vydalo nakladatelství Knižní klub, Praha 2017, 272 stran

„Obrazovka je rozbitá – před pár dny jí přístroj upadl a Marco se ještě nedostal k tomu, aby ho vyměnil - , ale zvuk pořád funguje. Náhle se jí zmocní pochybnosti, cítí, jak je to celé špatně. Kdo odejde na večírek k sousedům a nechá svoje miminko v domě samotné? Jaká matka by tohle udělala? Cítí, jak na ni dosedá známý mučivý pocit – ona není dobrá matka.“

O této knize nešlo neslyšet, myslím, že její pozornosti neunikl žádný čtenář a i většina nečtenářů. Nemohla jsem odolat a musela jsem se sama přesvědčit, že ta kniha je fakt úžasná. A za mě říkám ano. Pokud ještě váháte, určitě si ji přečtěte.

Co by se mohlo stát, když rodiče nechají půlroční Coru doma spát v postýlce a vyrazí k sousedům na narozeninový večírek, když chůva nemůže přijít? Vezmou s sebou chůvičku a každou půl hodinu ji zajdou zkontrolovat. Jaké je však jejich zděšení, když před půl druhé přicházejí domů a vchodové dveře jsou pootevřené, Anne a Marco spěchají do jejího pokojíčku, avšak tam na ně čeká jen prázdná postýlka. Jejich uzlíček štěstí, jejich jediné dítě, jejich malá holčička je pryč. Kdo za to nese vinu? Jak se to stalo? Kdo ji unesl? To vše se jim, ale i vám začne honit hlavou. A začíná kolotoč pátrání a výslechů. Detektiv Rasbach věří, že případ vyřeší, ale jestli je dítě ještě na živu, to neví nikdo z nich.

„Anne cítí svůj výkřik uvnitř hlavy, i jak se odráží od stěn – ten křik je všude. Potom zmlkne a stojí před prázdnou postýlkou strnule, s rukou na ústech. Marco šátrá po vypínači. Oba zírají na prázdnou postýlku, kde má správně být jejich miminko. Není možné, aby tam nebylo.“

„Rasbah se za ním dívá a sbírá síly k tomu, co ho čeká. Případy únosů dítěte jsou vždycky obtížné. Mimo jiné vyvolávají mediální humbuk. A skoro nikdy nekončí dobře.“

Musím přiznat, že kniha mě chytla hned od začátku, jakmile Cora zmizela, nedokázala jsem si v hlavě přestat přehrávat, kdo by to mohl udělat, a těch podezřelých bylo dost. Asi tak v půlce knihy přijde autorka s jedním odhalením a vy si řeknete, tak takhle to bylo, jenže v další kapitole na vás čeká další zvrat a vám se zas vrátí původní neklid. Kde je Cora a kdo za tím stojí? A těch nečekaných zvratů je v knize víc. A konec vás určitě dostane.

„Kéž by jen uměla vrátit čas. Kdyby měla svoje děťátko zase zpátky, byla by tak vděčná, tak šťastná, že by určitě už nikdy v životě žádné deprese neměla. Radovala by se z každé minuty strávené s dcerou. Už by si víckrát na nic nepostěžovala.“

Rodiče Cory, Anne a Marco, jsou prvními podezřelými. Kdo jiný, vždyť ve většině případů to tak je. Navíc Anne trpí poporodní depresí. Mohla Coře ublížit a manžel ji kryje?

Anne je křehká a zranitelná. Ale i ona má svá tajemství, o kterých Marco nemá tušení. A Marco má těch tajemství snad ještě víc. Úkolem detektiva je vše odhalit, rozmotat to klubko nití a najít ten správný konec a rozplést tento složitý případ, kdy ze začátku chybí motiv, svědků je pomálu a důkazů ještě míň. Jestli se to povede, zda je Cora stále na živu, si samozřejmě přečtete sami.

„Bezcílně bloumá po domě a myslí na Coru. V duchu ji vidí mrtvou někde v popelnici, prolezlou červy. Vidí ji v mělkém hrobě v lesích, zvěř ji vyhrabala a teď ji ohlodává. Vzpomíná na články o tracených dětech, které čítala v novinách, Nemůže tu hrůzu dostat z hlavy. Je jí nevolno, cloumá s ní panika. Podívá se na sebe do zrcadla, oči má vytřeštěné.“

Slibuji vám napětí od začátku až do konce, věřte, že knihu nebudete chtít odložit, dokud nedočtete. Styl autorky a kratší kapitoly vám to zkrátka nedovolí. A bude vás hnát vlastní touha dozvědět se, jak to bylo, proč se to stalo, a i když třeba začnete tušit, kdo za tím stojí, neodhalíte proč. Autorka pro vás má nachystanou řadu překvapení a pěkně si s vámi bude pohrávat.

Moc se mi líbilo, jak autorka zachytila psychické rozpoložení všech postav, především Anne, která má psychické problémy a začne pochybovat nad sebe samou.

Tento psychologický thriller vřele doporučuji všem. Jen pozor vy, co máte doma malé děti, nebo co příchod potomka právě očekáváte, pro vás by tato nejhorší noční můra všech rodičů mohla být příliš silným šálkem kávy.

Kdybych mohla, dám knize více než 100 %. Pro mě to byl opravdu silný zážitek. Autorčina prvotina se opravdu vydařila a budu netrpělivě vyhlížet další knihu, snad se brzy dočkáme českého překladu. Druhá kniha ponese název A stranger in the house a v originále by měla  vyjít koncem července letošního roku. Název zní víc než slibně.