čtvrtek 7. září 2017

Kdo stojí za blackoutem? (recenze knihy Blackout, zítra už bude pozdě - Marc Elsberg)

Blackout – zítra už bude pozdě, autor Marc Elsberg, vydal DOBROVSKÝ s.r.o., Praha 2017, 328 stran

„Pravdou je, že bude co vyprávět. Ale nebudou to žádné laškovné teorie o skokovém nárůstu porodnosti o devět měsíců později ani nostalgické vzpomínky na spaní ve spacáku a koupání v řece jako kdysi dávno na letním táboře (to byly časy!). Za pár dní pochopí, že jejich vyprávění bude připomínat spíše příběhy, které dosud slýchali jen ve válečných a katastrofických reportážích z dalekých zemí na jiných světadílech.“

Když mi tato kniha přišla z nakladatelství Omega domů, měla jsem velkou radost, jelikož v knihkupectvích se tato novinka objeví až v říjnu. Ještě nikdy jsem neměla příležitost číst některou knihu dříve, než by byla v prodeji a moc si vážím toho, že jsem dostala možnost přečíst si recenzní výtisk.

Blackout se v zahraničí stal bestsellerem a já nyní už vím proč. Jedná se o výjimečnou knihu, smekám před autorem, že se pustil do vědeckého thrilleru, musel nastudovat spousty informací a vyzpovídat mnoho lidí, aby vzniklo dílo, které je uvěřitelné. Pokud si myslíte, že globalizace a propojení světa je výhodné, tato kniha vás přesvědčí, že to může přinést i velké riziko pro lidstvo.

Možná si řeknete, vypadla elektrická síť, co by se mohlo stát? Pokud je to krátkodobě a jen lokálně, tak nic hrozného, problém nastává teprve, pokud je to vícedenní záležitost, která postihne celé státy. Poté si uvědomíte, co všechno je na elektřině závislé, neteče voda, zastaví se veškerá elektrizovaná doprava, poté i automobilová doprava, jelikož když nejde proud, nejde natankovat, lidé uvíznou ve výtazích, v metru, nefunguje vytápění, začnou se kazit potraviny, dojde zboží v obchodech, dojdou léky a jaderné elektrárny stojí před závažným problémem, a to je jen zlomek celého katastrofického scénáře, který nám autor předložil.

„Zvykli jsme si žít ve světě poháněném televizí, internetem a mobilními telefony. Někteří z vás už možná nemají ani pevnou linku. Ale telefonní sítě, mobilní sítě ani internet nefungují. Stručně řečeno: lidé tam venku jsou čím dál tím více odkázáni na povídačky a fámy. To může velmi rychle nabrat nebezpečné obrátky.“

Po výpadku proudu ve většině států v Evropě se začne pátrat po příčině a je tu jeden muž, který je na stopě celé záhadě, Ital Piero Manzano, jenž nemá čistý rejstřík a v minulosti působil jako hacker. Není divu, že poté, co Europol zachytí e-mail, který odešel z jeho notebooku, je podezřelým číslo jedna. Jak to s Manzanem dopadne? A jak to dopadne s celou Evropou? Pojďte si přečíst tento nevšední román, který vám odhalí, co jste netušili, a nad čím jste ani nikdy nepřemýšleli. Řeknu vám, že až u nás doma příště vypadne proud, nebudu už mít tak klidné spaní, co kdyby to nebylo jen na den.

Autor zvolil útržkovitý styl vyprávění, v krátkých, někdy jen půlstránkových kapitolách, nesoucích název místa, kam nás spisovatel právě přenesl, se nám začne odvíjet celý příběh a my si postupně skládáme celý obraz. Tento způsob psaní vás drží ve střehu a musím přiznat, že ze začátku se budete muset zorientovat ve větším počtu jmen, ale i přesto je kniha čtivá a příběh svižný. Kdybych nemusela, knihu bych neodložila, dokud bych nedočetla. Byla jsem napnutá, kdo za blackoutem stojí, co jím sleduje a proč.

Spisovatel vás bude držet v napětí až do úplného konce. A pokud si myslíte, že až bude obnoven proud, bude vše v pořádku, budete překvapeni. Jedná se o bravurní katastrofický román.

„Jedna věc mi nejde z hlavy,“ pokračoval Manzano. „Co sledují útočníci tím, že přeškrtí tepnu naší civilizace? To je jejich cíl? Abychom se navzájem okrádali a rozbíjeli si hlavy? A chovali se jako neandrtálci?“

Obálka recenzního výtisku přitáhla moji pozornost, na černém podkladu červené tlačítko pro vypnutí nebo zapnutí, můžete si vybrat. Necháme se překvapit, zda oficiální výtisk bude mít stejnou obálku nebo bude jiná.

Knihu doporučuji všem, kteří se zajímají o nejrůznější katastrofické scénáře a milovníkům thrillerů a napětí. A pokud máte obavy, že bude kniha moc odborná a nepochopíte ji, tak nemějte strach.

Doufejme, že se tento scénář nikdy nenaplní.

„Když si představím, že se miliony lidí už více než týden mají tak jako my včera,“ řekla a zamyšleně se podívala z okna, „divím se, že už tam venku dávno není peklo.“