pátek 20. října 2017

Přeživší (recenze knihy Poslední dívka – Riley Sager)

Poslední dívka, autor Riley Sager, vydal DOBROVSKÝ s.r.o., Praha 2017, 408 stran

„Les měl drápy a zuby.
Všechny ty skály, trny a větve útočily na Quincy, která s křikem běžela lesem. Nepřestávala běžet, když se jí kamínky zabodávaly do bosých nohou ani když ji větev tenká jako bič švihla do tváře a po líci jí začal stékat pramínek krve.
Nemohla se zastavit. Zastavit se znamenalo zemřít.“

Když se mi naskytla možnost přečíst si tuto knihu ještě před jejím vydáním, měla jsem velikou radost, která byla po dočtení ještě větší, protože tato kniha vám vyrazí dech.

Riley Sager je pseudonym americké autorky, která již dříve psala pod jiným jménem. O moc více toho o autorce nevíme. Ale po přečtení Poslední dívky si myslím, že ji můžeme zařadit na žebříček top autorů thrillerů letošního roku. Je to tak, dle mého názoru se jedná o jeden z nejlepších thrillerů letošního roku, který jsem četla.

Věřte, nechtěli byste být poslední dívkou, přestože přežily, někdo se jich chce zbavit. Hlavní hrdinka Quincy Carpenterová, která v devatenácti letech přežila děsivý masakr na odlehlé chatě Pine Cottage, kde se s pár kamarády chtěla jen pobavit, než začne škola, je takovou poslední dívkou, přestože i po deseti letech toto označení nechce přijmout, a po deseti letech si stále nevzpomíná na celý průběh masakru. Žije si poklidný život s přítelem Jeffem, ráda peče a o pečení má svůj blog a vypadá to, že svatba bude brzy na spadnutí. A je tu ještě jeden její ochránce, policista Coop, který ji zachránil život při tom děsivém masakru. Quincy by si dál žila poklidným životem, kdyby nebyla Lisa, první z posledních dívek, nalezena mrtvá a kdyby se před domem Quincy neobjevila Sam, druhá z posledních dívek. Najednou se život Quincy obrátí vzhůru nohama a to ještě nebude to nejhorší. Dokáže si Quincy vzpomenout, co se během jedné podzimní noci na Pine Cottage odehrálo? Kdo byl vrahem? Slibuji vám, že vás bude při čtení tohoto příběhu opravdu mrazit.

„Pečení je věda stejně náročná na přesnost jako chemie nebo fyzika. Existují pravidla, která musíte dodržovat. Příliš mnoho jedné věci a nedostatek jiné může vést ke špatnému konci. Nacházím v tom útěchu. Venku je svět bez pravidel, kde se potulují lidé s ostrými noži. Při pečení platí jen řád.“

Autorka na stránkách knihy rozehrála neuvěřitelný příběh, který vám nedá spát a vy budete chtít jen číst a číst, abyste věděli, zda si Quincy vzpomene, a vy se dozvíte, jak to tehdy bylo. Autorka si s námi během vyprávění pohrává jako kočka s myší, když už si myslíte, že víte, kdo je vinen, najednou je vše jinak, ale zase jste na falešné stopě a konečné odhalení vám vyrazí dech a možná vám z toho bude zle. Musím přiznat, že kdykoliv jsem při čtení viděla kapitolu nadepsanou názvem Pine Cottage, zrychlil se mi tep a moje zvědavost byla veliká, doufala jsem, že už se konečně dozvím pravdu a zároveň jsem se jí bála. Je to opravdu mrazivý a dech beroucí příběh.

Kniha je tvořena čtyřiceti čtyřmi kapitolami. Současností nás provází Quincy, která je vypravěčkou příběhu, a pak jsou tu kapitoly nazvané Pine Cottage, kdy se autorka vrací o deset let zpátky a prostřednictvím nezávislého vypravěče líčí, co předcházelo masakru a co následovalo po něm. A pak už bude záviset jen na Quincy, jestli si vzpomena a vy se tak dozvíte pravdu.

„Přesto se snažila. Oči a pěsti měla zavřené, proplouvala duševním zmatkem, potápěla se, hledala to nejmenší ze vzpomínek. Přišla jen se zlomky. Záblesky pohledů na krev. Na nůž, Na jeho tvář. Nepřidaly nic podstatného. Byly to ztracené dílky skládačky, nedostačovaly k sestavení celého obrazu.“

Jedná se o velmi čtivou knihu, plnou napětím, zvratů a především tajemství. Závěr je nepředvídatelný, i když po dočtení knihy jsem si vybavila, že při jejím čtení mi v hlavě problikla myšlenka na vraha, ale nepřikládala jsem tomu žádný význam. Možná je to tím, že při čtení takovýchto knih podezříváte polovinu postav. Odhalení je opravdu strhující a při posledních stránkách knihy jsem pomalu zapomínala dýchat.

Doporučuji všem milovníkům thrillerů, tenhle za to opravdu stojí, také všem, kteří mají rádi napětí a nečekané závěry. Pojďte se začíst do příběhu poslední dívky, která se cítí být spíše přeživší.

„Pověz mu,“ prosila. „Pověz mu, že jsem nic neudělala. Pověz mu, že jsem dobrý člověk.“

Za to, že jsem si mohla přečíst tento příběh ještě předtím než oficiálně vyjde, děkuji nakladatelství Omega. Kniha vychází 23.10. a vy si ji budeme moci koupit v Knihy Omega nebo v KnihyDobrovský. Nenechte si tuto novinku ujít.